جدیدترین فناوری‌ های بافندگی ارائه شده در سال 2023

جدیدترین فناوری‌ های بافندگی ارائه شده در سال ۲۰۲۳

تولیدکنندگان ماشین‌ آلات نساجی پیوسته به توسعه و بهبود تجهیزات خود برای ایجاد محصولات متنوع برای بازارهای پوشاک، منسوجات خانگی و منسوجات فنی می پردازند. این شرکت ها در نمایشگاه ITMA 2023 آخرین فناوری های خود در حوزه بافندگی را ارائه کردند. محصولات جدید این شرکت ها نشان دهنده تعهد مداوم آن ها به تولید پایدار و دیجیتالی کردن فرآیندها بود. آن ها در پاسخ به نگرانی‌ های زیست‌ محیطی و تقاضای مصرف‌ کنندگان، در حال توسعه فناوری ‌هایی برای کاهش ضایعات تولید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آب و همچنین تولید نخ و پارچه از الیاف بازیافتی و زیستی هستند. در این مطلب قصد داریم درباره جدیدترین فناوری های بافندگی ارائه شده توسط شرکت های مطرح دنیای نساجی صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

فناوری های جدید در حوزه مقدمات بافندگی

مقدمات بافندگی یکی از مهم ترین مراحلی است که نخ های تار و پود پیش از ورود به پروسه بافندگی طی می کنند. توسعه ماشین آلات در این بخش باعث افزایش سرعت تولید و کیفیت محصولات نهایی می شود. در نمایشگاه ITMA 2023 شرکت های پیشرو در حوزه تولید ماشین آلات مقدمات بافندگی محصولات خود را ارائه کردند که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

گروه کارل مایر آلمان

این شرکت یک نسخه کامپکت از دستگاه چله پیچی خودکار MULTIMATIC® ۳۲ Compact با ظرفیت ۳۲ بسته نخ برای نخ های تار با طول کوتاه و متوسط را ارائه کرد. استفاده از این دستگاه سبب افزایش بهره وری و سرعت تولید خواهد شد. این شرکت همچنین سیستم‌ های خودکار LINKMATIC را برای افزایش بهره ‌وری ماشین‌ های نیل ارائه کرد.

MULTIMATIC® 32 Compact

شرکت وندویل بلژیک

شرکت وندویل بلژیک برای بار دوم قفسه های Smart Creel خود را که در نمایشگاه قبلی هم معرفی شده بودند، به نمایش گذاشت. این قفسه ها که یکی از نوآوری های جدید وندویل هستند، در مقایسه با قفسه های سنتی بسیار فشرده تر هستند. زیرا در آن ها بسته های نخ بزرگ با نگهدارنده های بسیار کوچک تر که در ردیف ها و ستون ها چیده شده اند، جایگزین می شوند.

شرکت گروز بکرت

شرکت گروز بکرت آلمان، سیستم KnotMaster و همچنین ماشین طراحی WarpMasterPlus را به نمایش گذاشت. WarpMasterPlus مجهز به یک سیستم کامپیوتری با مانیتور چرخان و یک رابط کاربری ساده است که دستورالعمل‌ های مربوط به عملکرد و عیب‌ یابی را از طریق ویدئو ارائه می ‌دهد. برای آشنایی با این شرکت می توانید ویدئوی معرفی شرکت گروز بکرت در وب سایت معتمدتکس را مشاهده کنید.

WarpMasterPlus

شرکت اشتابلی

مجموعه اشتابلی سوئیس دستگاه گره زن نخ چله مدل TIEPRO را که در نمایشگاه ITMA 2019 رونمایی کرده بود، به نمایش گذاشت. این دستگاه از روش جدیدی برای جداسازی نخ های تار استفاده می کند که در آن دو جداکننده مخروطی شکل استفاده می شود. مکانیزم جداسازی نخ مخروطی TIEPRO مستقل از نوع و نمره نخ است. همچنین این شرکت برای بار دوم ماشین های چله کشی خودکار SAFIR 60 را برای چله های تار راه راه به نمایش گذاشت. نسخه جدید Active Warp Control 0.2 (AWC 2.0) این شرکت به ماشین ‌های SAFIR اجازه می ‌دهد تا رنگ نخ‌ ها و جهت تاب S یا Z را تشخیص داده و مدیریت کنند.

TIEPRO اشتابلی

فناوری های جدید در حوزه بافندگی

نخ های تار و پود پس از طی مراحل مقدمات بافندگی، وارد پروسه بافندگی می شوند. پارچه های مختلف با استفاده از ماشین آلات بافندگی و تکنیک های مختلفی پردازش شده و نهایتا وارد بازار می شوند. امروزه بهینه سازی دستگاه های بافندگی کمک شایانی به بهبود کیفیت پارچه های نهایی می کند. در ادامه برخی از جدیدترین فناوری های بافندگی ارائه شده در نمایشگاه ITMA سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی خواهیم کرد.

شرکت دورنیر آلمان و جدیدترین فناوری‌ های بافندگی

شرکت آلمانی دورنیر ماشین بافندگی ایرجت جدید A2 و همچنین ماشین‌ های بافندگی رپیر P2 خود را به نمایش گذاشت. دستگاه های ایرجت A2 جانشین سری A1 هستند که در سال ۱۹۸۹ معرفی شدند، برای اولین بار در این دوره از ITMA به نمایش درآمدند. این دستگاه ها تا حد زیادی دیجیتالی هستند. در این سری از ماشین ها دورنیر پنل ErgoWeave با نمای کلی پارامترهای تولید پیوسته پارچه بهینه دوباره طراحی شده است. رابط کاربر پسندتر با وضوح بالا اجازه نظارت را می دهد و تغییر پارامترهای پارچه را زودتر تشخیص می دهد.

ایرجت A2 دورنیر

علاوه بر این، ماشین ‌های بافندگی دورنیر ممکن است با استفاده از نرم ‌افزار Dornier DoXNet شبکه‌ بندی شوند که یک نمای کلی از تولید را به اپراتور ارائه می‌ دهد. این شبکه نیازی به اینترنت ندارد. از این رو بافندگان کنترل کاملی بر تولید اختصاصی خود، تنظیمات بهینه ماشین آلات و مشخصات پارچه دارند. با DoXNet، تنظیمات بهینه دستگاه برای یک نوع پارچه مشخص می‌ تواند با سایر ماشین‌ هایی که همان پارچه را می‌ بافند به اشتراک گذاشته شود. در صورت تمایل، سیستم کنترل Dornier DoXWeave که به طور مرکزی داده های ماشین بافندگی را در یک کارخانه مدیریت می کند، امکان دسترسی از راه دور به داده های تولید ماشین های بافندگی را فراهم می کند.

شرکت آیتما ایتالیا

مجموعه آیتما ایتالیا یکی از تولید کنندگان پیشگام ماشین آلات بافندگی دنیا است. این مجموعه در طی نمایشگاه ITMA 2023 از ماشین ‌های رپیری جدید سری EVO، R9500EVO و یک دستگاه ایرجت A9500EVO رونمایی کرد. این ماشین ها تولید پارچه های متنوع برای کاربرد پوشاک، منسوجات خانگی و منسوجات فنی را با استفاده از الیاف طبیعی و با کارایی بالا پوشش می دهند.

از نظر پایداری، آیتما دستگاه مکاترونیک iSAVER را برای کاهش ضایعات مواد خام ارائه می دهد که پس از موفقیت اولیه در بافت جین به چندین نوع پارچه دیگر گسترش یافته است. این فناوری نیاز به نخ‌ ها و برش‌ های کمکی را از بین می‌ برد و حاشیه سمت چپ پارچه را به حداقل می‌رساند.

R9500 itema

از نظر دیجیتال سازی، آیتما سیستم های iKNOW و MyWeave را ارائه می دهد. iKNOW یک سیستم دقیق مملو از اطلاعات جمع ‌آوری ‌شده است. این سیستم تجربه کاربر را افزایش می دهد و تولید را بهینه می کند. این سیستم ها بر اساس تجربیات قبلی کار می کنند و بسیار مفید هستند. اما ممکن است زمانی که نوبت به تولید پارچه‌ های جدید با استفاده از مواد جدید، به ‌ویژه پارچه از الیاف بازیافتی و زیستی می‌شود، محدود شوند. MyWeave نیز یک سیستم جدید است که داده های بخش های تولید، نظارت و مدیریت را برای یک کارخانه جمع آوری می کند.

دستگاه های سری EVO آیتما مجهز به یک کنسول EVOC با صفحه نمایش لمسی ۱۵.۶ اینچی هستند و می توانند به Wi-Fi و بلوتوث متصل شوند. همچنین EVOConsole امکان دسترسی به پورتال مشتریان جدید HelloItema را فراهم می کند که به مشتریان امکان درخواست خدمات، دسترسی به داده ها و اسناد و سفارش قطعات یدکی را می دهد.

شرکت پیکانول بلژیک

شرکت پیکانول بلژیک، ماشین ‌های بافندگی رپیر جدید Ultimax را که روی ماشین‌ های قبلی Opti-Max ساخته شده‌ اند، رونمایی کرد. ماشین های Ultimax با درجه دیجیتالی بالایی طراحی شده اند تا عملیات و ارتباط با یکدیگر و همچنین PicConnect را تسهیل کنند. پیکانول همچنین ماشین‌ های رپیر OptiMax-i و ایرجت OmniPlus-i را که قبلا ارائه شده بودند، به نمایش گذاشت. برخی از دستگاه های جدید ارائه شده توسط مجموعه پیکانول در ITMA 2023 عبارتند از:

  • ماشین بافندگی پارچه جین Ultimax-4-R-220 با سرعت تولید ۱۶۰۰ متر در دقیقه
  • ماشین بافندگی Ultimax-8-R-360 با سرعت تولید ۱۴۴۰ متر در دقیقه
  • ماشین ژاکارد حوله باف Ultimax Terry-8-J-260 با سرعت تولید ۱۴۱۷ متر در دقیقه
  • ماشین بافندگی فرش Ultimax-12-J-340 با سرعت تولید ۱۰۲۰ متر در دقیقه
  • ماشین بافندگی پارچه ضد تگرگ OptiMax-i Connect-4-R-430 با سرعت تولید ۱۴۱۹ متر در دقیقه
  • پارچه بافت روکش OptiMax-i Connect-4-R-540 با سرعت تولید ۱۴۸۵ متر در دقیقه
  • ماشین ژاکارد حوله باف TerryPlus-i Connect-6-D-260 با سرعت تولید ۱۵۶۰ متر در دقیقه
  • ماشین بافندگی روکش صندلی ماشین OmniPlus-i Connect-4-D-190 با سرعت تولید ۲۲۸۰ متر در دقیقه
  • و …

ماشین ‌های Ultimax-8-R-360 و Omni-Plus-i Connect-4-P-190 مجهز به لنو موشن O-Leno بودند. نخ‌ های O-Leno توسط یک تسمه تایم و دو چرخ دنده حرکت می ‌کنند که می ‌توان آن ‌ها را طوری برنامه‌ ریزی کرد که بافت ‌های لنو نیمه چرخشی یا تمام چرخشی را تشکیل دهند تا قسمت‌ های پارچه را محکم کنند.

شرکت اسمیت ایتالیا

شرکت ایتالیایی اسمیت نیز در این نمایشگاه از دستگاه های جدید خود رونمایی کرد. این مجموعه سه دستگاه رپیر ۲FAST 220 C8 D جدید را به نمایش گذاشت. ماشین‌ های ۲FAST و CONCEPT برای تغییرات سریع سبک طراحی شده‌ اند. نظارت بر پارگی نخ های تار در دستگاه CONCEPT با استفاده از یک دستگاه لیزری امکان پذیر است که از افتادن نخ ها جلوگیری می کند. دستگاه ۲FAST مجهز به ۲SAVE است. ۲SAVE لبه های کمکی را از هر دو طرف حذف می کند و حاشیه های جمع آوری شده برای بازیافت را حذف می کند.

شرکت تویوتا ژاپن

شرکت تویوتا مستقر در ژاپن، سه دستگاه جدید سری ایرجت JAT 910 خود را در این دوره از ITMA به نمایش گذاشت. رویکرد تویوتا در بخش پایداری بر کاهش مصرف هوا و انرژی استوار است. تویوتا از کاهش ۲۰ درصدی مصرف هوا در ماشین آلات جدید خود در مقایسه با مدل های معمولی خبر داد.

ایرجت JAT 910

علاوه بر این، سیستم پشتیبانی مدیریت کارخانه تویوتا FACT به FACT-plus تکامل پیدا کرده است. این سیستم داده ها را در زمان واقعی از مرحله مقدمات بافندگی، ماشین های بافندگی و بخش کنترل کیفیت جمع آوری می کند و اقداماتی را برای ماشین آلات و اپراتورها پیشنهاد می کند. همچنین سنسورهای مختلف مانند سرعت، فشار، دما، و داده‌ های فشار کمپرسور را کنترل می‌ کند و دستورالعمل‌ هایی را برای تعمیر و نگهداری ماشین و وظایف بعدی اپراتورها ارائه می‌ کند.

شرکت سوداکوما ژاپن

مجموعه سوداکوما مستقر در ژاپن، سری جدید دستگاه بافندگی ایرجت ZAX001neo را به نمایش گذاشت. یک سیستم پودگذاری جدید، که به عنوان استاندارد برای ماشین‌ های ZAX001neo با موقعیت نازل‌ های کمکی بهینه ‌سازی شده طراحی شده است. این سیستم  منجر به کاهش ۳۵ درصدی مصرف هوا در ماشین شده که معادل ۲۰ درصد کاهش فشار هوا نسبت به مدل های قبلی است. علاوه بر این، یک موتور IPM با راندمان بالا، توقفات ماشین را کاهش می دهد.

بازرسی پارچه روی ماشین بافندگی

سیستم ‌های بازرسی پارچه روی ماشین بافندگی برای تشخیص عیوب در مرحله بافندگی و تشخیص علت اصلی عیوب و در نتیجه جلوگیری از تولید پارچه‌ های معیوب که منجر به کاهش ضایعات پارچه و افزایش سود می ‌شود، توسعه یافته ‌اند. یکی از سیستم‌ های اولیه، Batch Motion بود که شامل یک دستگاه برداشت پارچه، سکو برای اپراتور و ایستگاه بازرسی بود. ایستگاه بازرسی مشابه بازرسی دستی پس از بافندگی برای تشخیص عیوب است. در حال حاضر برای از بین بردن بازرسی دستی یا Batch Motion، چندین سیستم خودکار بازرسی پارچه روی بافندگی با ضبط تصویر با سرعت بالا با استفاده از دوربین ها و اسکنرها توسعه داده شد. این سیستم ها می توانند تصاویر عیوب پارچه را ضبط و ذخیره کنند، عیوب را شناسایی و طبقه بندی کنند، نقشه های عیوب را گزارش کنند و فرآیند بافندگی را بر اساس شدت عیب متوقف کنند.

Q-BAR 2 Uster

این سیستم‌ ها بین قسمت جلویی پارچه و غلتک های جمع کننده نصب می‌ شوند که نسبت به بازرسی دستی پس از بافندگی و Batch Motion بهبود یافته است. با این حال، بیش از یک متر پارچه قبل از تشخیص از سیستم عبور می کند که منجر به کشف دیرهنگام عیوب پارچه می شود و منجر به محصول با کیفیت دوم و ضایعات می شود. برای جلوگیری از این ضرر جدی، Uster سیستم بازرسی خودکار پارچه Q-BAR 2 را ارائه می دهد که دوباره در این ITMA به نمایش گذاشته شد. اسکنر درست بالای ناحیه تشکیل پارچه نصب می‌ شود و کل عرض و همچنین طول پارچه را پوشش می ‌دهد. بنابراین پارچه بلافاصله پس از هر بار پودگذاری اسکن می شود تا بازرسی پارچه به تعویق نیفتد. این سیستم گزینه هایی را برای درجه بندی رول های پارچه بر اساس نوع عیب، اندازه و مکان ارائه می دهد که می تواند بر اساس کیفیت مورد نیاز در محصول نهایی تعریف شود.

حرکت صنعت بافندگی به سوی صنعت ۴.۰

هدف نهایی انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت ۴.۰ به حداکثر رساندن بهره‌ وری، کارایی و کیفیت محصول از طریق اتوماسیون و دیجیتالی کردن فناوری‌ هایی است که امکان برقراری ارتباط بین ماشین‌ ها، سیستم ‌های نرم ‌افزاری و افراد را از طریق اینترنت اشیا در طول مراحل مختلف خط تولید یک محصول فراهم می‌ کنند. امروزه تولید کنندگان ماشین های بافندگی در سراسر دنیا در تلاشند تا با ارائه راه حل هایی در زمینه اتوماسیون و دیجیتالی کردن فرآیند ها در مسیر صنعت ۴.۰ قدم بردارند. برای دستیابی به اهداف صنعت ۴.۰ در بافندگی، همچنان به اتوماسیون‌ های مقرون ‌به ‌صرفه ‌تری نیاز است. از جمله این اتوماسیون ها می توان به تعمیر خودکار نخ‌ های تار پاره شده، بافندگی چند مرحله ‌ای که بهره‌ وری را با سیستم‌ های ترکیبی دابی-ژاکارد سه یا چهار برابر می ‌کند و سیستم تغییر سبک خودکار اشاره کرد.

industry 4.0

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره جدیدترین فناوری‌ های بافندگی ارائه شده در سال ۲۰۲۳ و تلاش شرکت های تولیدی برای محقق کردن اهداف صنعت ۴.۰ صحبت کردیم. به طور کلی، پیچیدگی صنعت نساجی نیاز به یک تیم فنی با مهارت های جمعی در فناوری و مهندسی نساجی، یادگیری ماشین، مدل های هوش مصنوعی، زبان برنامه نویسی کامپیوتر، ریاضیات و آمار را برای دستیابی به اهداف صنعت ۴.۰ ایجاد می کند. شرکت های مطرح سازنده ماشین آلات نساجی در سراسر دنیا در تلاشند تا با ارائه راه حل هایی در زمینه اتوماسیون دستگاه ها و فرآیندها و همچنین دیجیتالی کردن آن ها در رسیدن به این اهداف گام بردارند. اگر دوست دارید با جدیدترین نوآوری های ارائه شده توسط این شرکت ها آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

 

منبع: https://www.textileworld.com/

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
آخرین نوشته ها