دستگاه های مورد نیاز ریسندگی

به فرآیندی که در آن الیاف، به نخ تبدیل می ­شود، ریسندگی گفته می­ شود. در این فرآیند از دستگاه ­ها، ابزارها و ماشین ­آلات مختلف، به ترتیب خاصی استفاده می­ شود که هر یک سعی در کامل نمودن عملکرد دستگاه پیشین خود و پیشبرد فرآیند ریسندگی دارند. در ادامه به بررسی دستگاه های مورد نیاز ریسندگی می پردازیم.

ریسندگی الیاف کوتاه

فرآیند ریسندگی با طول الیاف رابطه مستقیم دارد. بدین ترتیب ریسندگی الیاف پشمی که طولی بیشتر از ده سانتی­متر دارند، ریسندگی الیاف بلند و الیافی که طول آن­ها کمتر از شش سانتی­متر باشد را ریسندگی الیاف کوتاه می ­نامند. پنبه، یکی از مهم­ترین الیاف در ریسندگی الیاف کوتاه است. همچنین سایر الیاف مصنوعی که با این طول برش می­ خورند نیز در این دسته قرار می­گیرند. عملیات ریسندگی الیاف کوتاه به عواملی همچون طول، ظرافت، استحکام، رنگ و میزان ضایعات همراه الیاف بستگی دارد.

الیاف مورد استفاده برای ریسندگی باید قابلیت­ های زیر را داشته باشند:

  • این الیاف نباید به روغن و مواد شیمیایی آلوده باشند.
  • طول آن­ها باید متناسب با کاربرد آن­ها باشد.
  • الیاف مختلف، به ­خصوص الیاف مصنوعی باید الکتریسیته را از خود عبور دهند. زیرا در مرحله کشش بر اثر اصطحکاک، الکتریسیته ساکن ایجاد می ­شود و اگر این الکتریسیته از الیاف عبور داده نشود، کشش الیاف به صورت یکنواخت انجام نمی­ گیرد.
  • الیاف مصرفی نباید در برابر رطوبت حساسیت داشته باشند و تغییر شکل بدهند.
  • الیاف مختلف باید مقاومت کافی را در برابر حرارت داشته باشند. اگر الیاف مصرفی، این ویژگی را نداشته باشند، در فرآیند ریسندگی خلل ایجاد ­شده و منجر به تولید نخ نامرغوب می ­گردد.
  • اصطحکاک دینامیکی الیاف، باید بسیار کم باشد یا از میان یکدیگر و ماشین­ آلات عبور کنند.

 

ریسندگی الیاف کوتاه، خود شامل سه نوع ریسندگی پنبه­ ای، ریسندگی مخلوط الیاف پنبه همراه با الیاف مصنوعی و همچنین ریسندگی الیاف مصنوعی است. البته دستگاه­ ها و ماشین­ آلات مصرفی در این سه دسته به یکدیگر شباهت دارند، اما نوع قطعات، تنظیمات و سرعت کار ماشین ­آلات در این روش­ ها متفاوت­ است. در ادامه به بررسی مراحل و دستگاه های مورد نیاز ریسندگی الیاف کوتاه می­پردازیم.

دستگاه های مورد نیاز ریسندگی الیاف کوتاه:

دستگاه های ریسندگی در مرحله حلاجی:

در مرحله حلاجی، الیاف از یکدیگر باز شده و تمیز می­ شوند تا در توده الیاف تغذیه­ شده به ماشین، چیزی جز الیاف پنبه وجود نداشته باشد. برای همین منظور به ماشین ­آلاتی احتیاج داریم که عبارتند از:

دستگاه­ تغذیه کننده:

این دستگاه می ­تواند به روش حجمی و یا وزنی، الیاف را بر روی نقاله ریخته و وارد دستگاه حلاجی نماید.

دستگاه ­زننده:

در این دستگاه، میخ ­های فولادی، با ضربه ­زدن بر روی الیاف، آن­ها را از یکدیگر باز می­ کنند. دستگاه ­های زننده نیز دارای انواع مختلفی از جمله زننده پلّه­ ای، اکسی­فلو، افقی و تمیز کننده بدون زننده می ­باشند.

دستگاه تولید بالش:

این دستگاه آخرین دستگاهی است که در مرحله حلاجی به کار می­رود و الیاف باز شده و تمیز شده را به­ صورت لایه ­ای جمع ­آوری می کند.

ماشین کاردینگ:

پس از حلاجی الیاف، از ماشین کاردینگ برای موازی­ سازی، قرارگیری در یک راستا و یکنواخت نمودن الیاف استفاده می­ شود. فرآیند کاردینگ در ریسندگی با هدف جداسازی ناخالصی­ های باقی­مانده از مرحله قبلی انجام ­می­ شود. ماشین کاردینگ، کلیه الیاف را از یکدیگر جدا می­کند. در این مرحله، الیاف به رشته­ های ضخیمی به نام فتیله تبدیل می­شوند.

اجزای اصلی ماشین کاردینگ عبارتند از: بخش تغذیه، تیکرین، سیلندر اصلی، کلاهک، دافر، کالندر و کویلر

دستگاه چند لاکنی یا کشش:

فتیله­ ای که از ماشین کاردینگ به ­دست آمده، هنوز کاملاً یکنواخت نبوده و الیاف آن نیز صاف و موازی نیست. به همین دلیل، در این مرحله از دستگاه چندلاکنی، برای اعمال این ویژگی­ ها به فتیله استفاده می­ شود. در این مرحله، الیاف مخلوط شده و با یکدیگر موازی می­ گردند. این عملیات برای تهیه نخ با کیفیت و مناسب، ضروری است.

بخش ­های اصلی ماشین چند لاکنی عبارتند از: بخش تغذیه یا قفسه، بخش کشش و بخش محصول دهنده

دستگاه بالشچه سازی:

خروجی ماشین چند لاکنی را نمی­ توان مستقیماً به ماشین شانه ­زنی وارد نمود و باید طی چند مرحله آن را به­ صورت بالشچه تبدیل کرد. این بالشچه، لایه از الیاف است که از کنار هم قرار گرفتن چند فتیله موازی به دست می ­آید. علاوه بر تهیه بالشچه، اجرای مراحلی برای مخلوط­ کردن الیاف پیش از شانه ­زنی نیز اهمیت بالایی دارد. این عملیات را بالشچه ­سازی می­ نامند که توسط دستگاه بالشچه­ ساز انجام می­ گیرد.

انواع مختلف دستگاه­ های بالشچه­ ساز عبارتند از: دستگاه ربان، دستگاه سوپر بالشچه و غیره

دستگاه شانه زنی:

در کارخانجات ریسندگی که نخ ­های ظریف و کاملاً صاف تولید می­ کنند، از دستگاه شانه زنی استفاده می­ شود. در این مرحله، الیاف کوتاه ­تر، الیاف بهم­ پیچیده و ناخالصی­ های باقی­ مانده در الیاف، جدا سازی شده و الیاف نسبت به یکدیگر موازی ­سازی می ­گردند.

انواع ماشین ­های شانه زنی عبارتند از: ماشین دوّار (که امروزه مورد استفاده قرار نمی­ گیرد) و ماشین خطّی.

تاباندن و ریسندگی

در این مرحله، رشته ­های موجود را نازک می­ کنند و پس از تاب­ دادن نخ، بسته­ های بزرگ نخ تولید می­ شوند.

ریسندگی چرخان ه­ای یا روتور

ماشین روتور، عمل تابیدن نخ را از پیچش آن جدا می­کند. بنابراین نخ، پیش از پیچش، از انتهای آزاد خود پیچ­ می­ خورد و سپس بوبین با بسته نخ برای پیچش می­ چرخد. بدین ترتیب، انرژی کمتری برای تاباندن مصرف می­ شود.

ماشین فلایر (نیم ­تاب)

فتیله تولیدی از ماشین کشش، ویژگی ­های مورد نیاز جهت تبدیل به نخ را در ماشین تمام تاب دارد، اما چنین فتیله ­ای را نمی­ توان به ماشین رینگ تغذیه نمود و باید آن را ابتدا به نیمچه نخ و سپس به ماشین رینگ تغذیه کرد. به همین دلیل از ماشین فلایر استفاده می­ شود تا بخشی از کشش مورد نیاز را اعمال کرده و فرم ابعاد بانکه­ های ماشین کشش را با ابعاد ماشین رینگ یکسان نماید. خروجی ماشین نیم­تاب، نیمچه نخی است که به شکل خاصی به دور قرقره پلاستیکی پیچیده می ­شود و آن را بوبین می ­نامند. ماشین فلایر دارای چند وظیفه مهم است که عبارتند از:

  • کم ­کردن وزن و نازک­ تر کردن فتیله با کشش اعمال­ شده
  • تاب ­دادن جهت استحکام بخشی به نیمچه نخ
  • فرم­ دادن به بوبین پرشده
  • ریسندگی رینگ

 

در ریسندگی با ماشین رینگ (تمام ­تاب)، برای ایجاد تاب، نخ را همراه با ماسوره به گردش در می­ آورند. بدین ترتیب افزایش حجم و وزن نخ بر روی ماسوره به انرژی بیشتری برای گرداندن دوک نیاز دارد. این ماشین، آخرین ماشین در مسیر تبدیل الیاف به نخ می ­باشد. ماشین رینگ نیز وظایف زیر را برعهده دارد:

  • پائین ­آوردن چگالی نیمچه نخ جهت رسیدن به نمره نخ نهایی
  • استحکام­ بخشی به رشته الیاف تولیدی از طریق تاب ­دادن
  • پیچش نخ روی بسته مناسب

 

ماشین رینگ دارای قسمت­ های مختلفی از جمله بخش قفسه یا تغذیه، کشش و محصول­ دهنده می ­باشد.

بوبین ­پیچ اتوماتیک:

دیدیم که ماشین رینگ، نخ­ های تولیدی خود را بر روی ماسوره می ­پیچد، اما این ماسوره ­ها دارای مقدار نخ کمی هستند و از آنجا که ورودی دستگاه­ های بافندگی و رنگرزی نیز بوبین است، به کمک دستگاه بوبین­ پیچ اتوماتیک، تعداد زیادی ماسوره به یک بوبین تبدیل می­ شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
آخرین نوشته ها